Valentijn. Een mooie dag om het eens over zakelijk verleiden te hebben. Wat doe jij om je (potentiële) klanten te verleiden? En hoe onderhoud je de relatie?
Hoewel ik niet geloof in één vaste dag per jaar om liefde, en waardering te laten blijken, was ik toch blij met het kopje koffie dat manlief vanmorgen speciaal voor me gezet had, met ’n knipoog. (“ach, het is Valentijn en je kunt wel even een boost gebruiken”) Het is het wel mooi dat mensen moeite doen om middels kleine attenties en/ of creatieve acties te laten blijken dat ze iemand waarderen.
Gewoon niet gek genoeg
Nederlanders zijn er meester in om het ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’ te ver door te drijven. In de liefde mag je echter best eens gek doen, ‘overdreven’ romantisch of ‘ buitensporig’ spontaan. Je laat daarmee zien wie jij bent en wat de ander betekent voor jou. Op een dag als Valentijn komen zelfs de meest verstokte ‘holbewoners’ onder hun steen vandaan en denken: “Laat ik vandaag maar eens wat meer moeite doen voor degene(n) waar ik van houd”. Op deze dag worden ‘overdreven’ sentiment, ‘kleffe’ liefdesverklaringen en ‘romantische’ cadeautjes door ons nuchtere volk ‘door de vingers gezien’. Maar waarom alleen in de liefde aandacht aan een relatie geven? En waarom maar op één dag? Met deze tips over zakelijk verleiden krijgen/ houden steeds meer klanten warme gevoelens voor jouw bedrijf!
De kunst van het zakelijk verleiden: 4 tips
Ook in het zakenleven draait het namelijk om verleiden én persoonlijke aandacht. Wie vooral ‘gewoon’ blijft, valt niet op. Je zult dan ongetwijfeld ‘gewoon’ klanten hebben, maar zult op die manier nooit van een dubbeltje een kwartje maken.
- Hoe verleidelijk zijn jouw teksten?
- Op welke manier geef jij je klanten aandacht?
- Hoe maak jij verbinding?
- Ken jij de dilemma’s van je klanten en de vragen waar ze mee worstelen?
- Weet jij hoe jij hun zorgen weg kunt nemen en als een prins op het witte paard hun wensen en dromen kunt helpen verwezenlijken met jouw diensten?
- Hoe zorg jij dat jij dat jij DE gedroomde oplossing biedt?
Hieronder 4 eenvoudige tips waar je eenvoudig mee kunt scoren.
TIP 1
Voor wie ben jij er?
Ben je als huismus op zoek naar een soulmate die tevreden is met een geringe actieradius? Dan zou ik me niet inschrijven op een datingsite voor onverschrokken avonturiers. Op een plek waar men zich focust op lokale ontmoetingen voel je je ongetwijfeld meer op je plek.
Dat geldt ook voor ondernemers.
Bied jij producten/diensten voor voornamelijk overheden en spreek je de taal van bijvoorbeeld ambtenaren/ beleidsmensen, dan heeft het jezelf presenteren op een zeepkist op een MKB-netwerkborrel waarschijnlijk minder waarde voor jou. Maar op een kennismiddag over nieuwe wetgeving waar jij je met je organisatie óók mee bezighoudt, voel jij je waarschijnlijk als een vis in het water! Denk dus na over de relaties en netwerken waar jij waarde aan hecht én waarbij jij ook van toegevoegde waarde kunt zijn van de klant.
TIP 2
Presentatie
Leer om jezelf en je bedrijf onweerstaanbaar te presenteren.
Hoe ga je gekleed? Hoe gebruik je je stem? Wat straal je uit? Hoe kun je de feedback van anderen gebruiken om aan je presentatie te werken? Op welke manieren en waar laat je jezelf zien? Op welke manier ben jij echt van waarde voor de ander, waardoor hij/zij meer van je wil zien?
TIP 3
Communicatiemiddelen
Neem al je communicatiemiddelen eens onder de loep.
Sluit jouw manier van communiceren aan bij die van je doelgroep?
Is je taalgebruik voor iedereen helder?
Spreken je uitingen tot de verbeelding?
Kun je je teksten, je presentatiemiddelen en de oplossingen die je aanbiedt aantrekkelijker maken?
Maak je al gebruik van verhalen en beeldspraak en geef je met concrete voorbeelden aan wat je voor de ander kunt betekenen?
In welke behoefte voorzie jij en op welke (unieke) manier? Bereik je met je huidige instrumentarium ook écht de mensen die jij wilt bereiken (zie tip 2)?
Maak jij gebruik van aansprekende beelden die zonder uitleg al een indruk geven van wie jij bent en waar je voor staat?
Stel je eens het volgende voor…Als je met jouw organisatie mee zou doen aan een datingshow, hoe zou je de kandidaat er dan van overtuigen om voor jou te kiezen? En zijn dat ook eigenschappen die ECHT bij jou horen of zeg je ze alleen omdat je denkt dat de ander ze graag wil horen? In dat laatste geval mag je – om in het datingjargon te blijven – wellicht met de kandidaat uit eten, maar scheiden na het betalen van de rekening jullie wegen, terwijl je juist op zoek was naar een serieuze relatie! Zorg dus dat je verhaal wel authentiek is. Zo krijg je uiteindelijk ‘de relatie’ die bij jou past. Deze dating oefening is een mooie aanzet om na te denken over jouw ‘personal branding’.
TIP 4
Laat je inspireren!
Welke personen/ organisaties maken indruk op jou en zou je omschrijven als ‘sterk merk’? Waarom deze keuze? Wat zou jij kunnen doen om óók op die manier voor anderen als inspiratiebron te dienen?
Haal de missie van je bedrijf er eens bij. Staat wat jij voor anderen wilt betekenen hierin?
Kun je die missie in pakweg 10 seconden overbrengen op een ander in een paart korte zinnen? Nee? Tijd voor verandering!
Alleen als je helder hebt op welke manier JIJ wilt inspireren en wat jij voor meerwaarde biedt, kun je ‘vlammen’. ..In een pitch, op social media, tijdens een presentatie of in een workshop. De keuze is als jou.
Om je aan het denken te zetten: als je als ondernemer zou gaan speeddaten met klanten, wat zou je dan in 2 minuten over je bedrijf/ je product presenteren en wat zou je aan de ander vragen zodat hij/ zij nog eens met je af zou willen spreken?
De plakfactor
Als je er tijdens een afspraakje prachtig uitziet, maar zodra je mond opengaat kraam je onzin uit, dan is de relatie die je zoekt nog ver weg. Of, om positief te eindigen, zorg dat je de ‘plakfactor’ hebt. Alleen als je bij een afspraakje het gevoel hebt dat de ander écht in jou geïnteresseerd is, als hij/zij moeite doet om je positief te verrassen omdat hij/zij nu eenmaal weet waar jij warm van wordt en moeite voor je doet, blijft hij/ zij nog even plakken en denkt na over een vervolgafspraak en misschien wel een relatie.
Uiteraard zijn deze tips slechts een topje van de ijsberg.
Via Buiten de Lijntjes kom ook jij je de ins and outs te weten van onder andere verleidelijk schrijven, succesvol (en creatief) ondernemen, presenteren met power, personal branding, storytelling, succesvolle meetings en meer. Ik plan graag een date met je via www.denkbdl.nl. De mooiste relaties beginnen immers vaak met een kopje koffie…
Ooit gedacht dat zakendoen en de liefde zoveel gemeen hebben?
Happy Valentine!
Passievolle groet,
Stefanie Couwenberg
www.denkbdl.nl