Wat we leren van Lego. 5 succesfactoren om te blijven bouwen aan je toekomst.

j

Geschreven door: Stefanie Couwenberg

29 augustus 2022

Deze zomer waren we in Denemarken. We genoten van het natuurschoon, de creatieve architectuur, steden en musea.  Als laatste op het lijstje, aanvankelijk voornamelijk voor de kinderen, stond een bezoek aan Billund: het Lego walhalla.  We bezochten er The House of Lego met het Lego Museum en uiteraard Legoland.  Hoewel ik aanvankelijk niet zo warm liep voor massa’s mensen en Disney-achtige taferelen, liep ik ook bij deze laatste vakantiestop bijna huppelend rond over de brandschone Deense straten. Hoe dat kwam? Als creatieveling verbaasde ik me keer op keer over de innovatieve oplossingen. Over de kracht om zowel volwassenen als kinderen te stimuleren te blijven bouwen, te blijven leren en de verbeelding te blijven prikkelen.  De manier waarop dit wordt uitgedragen is subliem: alles klopt.
Ik werd er zo blij van én ook meteen geprikkeld om dingen die ik heel leuk vind weer eens wat vaker te gaan doen: zoals creatieve en verrassende communicatie-uitingen ontwikkelen bijvoorbeeld.
In de kelder van The House of Lego (kijk eens de documentaire over het ontstaan van het idee en de uitwerking ervan) werd me duidelijk dat creativiteit en innovatie en een duidelijke missie en een steeds verder ontwikkelde visie, Lego heeft gebracht waar het nu staat. En dat we heel wat kunnen leren van dit creatieve, innovatieve, zintuigen-prikkelende kleurrijke bedrijf.

Dit is wat me nog meer opviel en wat we mijns inziens kunnen leren van Lego.

1.Vanaf het begin is lego ‘modulair’. Alles wat ze doen en maken daar is over nagedacht, sluit perfect op elkaar aan, maar is ook in combinatie met elkaar te bouwen. Hoe goed passen de producten/ diensten die jij aanbiedt bij elkaar en kun je ze ook met elkaar combineren?

2. Lego weet wat haar bestaansrecht is en staat daar ook in moeilijke tijden bij stil. Ooit begonnen als fabrikant van houten speelgoed, stelde oprichting Ole Kirk zich de fantastische vraag: wat als we speelgoed zouden kunnen ontwikkelen waar je mee zou kunnen blijven spelen en waar je zelf aan kunt bouwen en waarbij je de fantasie de vrije loop kunt laten? Zou het niet fantastisch zijn als je met speelgoed zou kunnen blijven spelen en dat het echt nooit zou gaan vervelen?
Deze geweldige vraag heeft uiteindelijk geleid tot het bedrijf wat het nu is. Waarom? Omdat het bedrijf een duidelijk missie opstelde en, zoals bijvoorbeeld ook Disney dat doet, alles daarom heen organiseerde.
Hoe duidelijk heb jij eigenlijk voor ogen waarom je doet wat je doet? Wat is jouw bestaansrecht? Heb je dat helder? De missie van Lego is om de bouwers van morgen te inspireren en creatief te ontwikkelen.   Het Lego Huis is hier een lichtend voorbeeld van. Architectuur workshops, proefjes doen, een story lab en meer… Alles om ervoor te zorgen dat het kind in je ontwaakt en je geinspireerd wordt om zelf iets te creëren. En jawel hoor: ook vaders en moeders ,inclusief ondergetekende, zaten ‘opeens’ druk te bouwen en experimenteerden erop los!
In moeilijke tijden heeft Lego zichzelf, met de missie en visie (de toekomst van spelen blijven uitvinden) altijd weten te herpakken en is blijven innoveren. Videogames, 3-D toepassingen etc.  Iets om in gedachten te houden als bij jezelf ‘de rek er even uit lijkt’.

3, Wie open staat voor de ideeën van anderen heeft goud in handen. Toen Lego het aan het begin van deze eeuw moeilijk had, bijvoorbeeld door de populariteit van video games, ontdekten ze dat de fans van vroeger er nog steeds waren! Ouders gunden hun kinderen het plezier dat ze zelf hadden ervaren met het speelgoed en dachten mee over nieuwe producten en ontwerpen. En er kwamen ook clubs, tijdschriften, spellen, games, robot-technieken, en zelfs een speciaal tekenprogramma voor jonge legobouwers met interesse in techniek. (immers de bouwers van morgen…)

4. Lego blijft haar publiek en markten herontdekken. Het is allang niet meer alleen voor kinderen! Managementtrainingen en creativiteitstrainingen in Billund en gecertificeerde trainers Lego Serious Play, maakt Lego in het zakenleven ook geliefd.  Daarnaast worden er voor ‘oudere kinderen’ ook regelmatig nieuwe 18+ sets Lego ontwikkeld en zijn er speciale Lego netwerken en clubs.  Voor meisjes (en jongens natuurlijk) is er Lego Friends,  voor filmfans zijn er de Lego Movies. En als gezin zitten we vanaf deze maand op zaterdag weer met zijn allen ouderwets voor de TV om ‘Lego Masters’ te volgen!  En dat brengt me op punt 5 en eigenlijk ook weer bij het begin…

5. Lego speelt in de breedst zin van het woord met de bouwstenen van het bedrijf! Het bedrijf combineert verschillende ideeën en concepten en blijft vernieuwen. Niet alleen durven ze product-innovaties toe te passen, ook wordt er voortdurend gekeken naar nieuwe manieren om het merk te ontdekken, netwerken uit te breiden en medewerkers uit te dagen en durven ze gebruik te maken van ideeën en kennis van anderen om te blijven verrassen.

Durf jij te spelen met ideeën? Verrassende combinaties te maken en eens wat vaker te experimenteren? Pak wat van deze bouwstenen en ga aan de slag!  Als we samen durven en blijven spelen, bouwen we aan toekomst van morgen!

Opbouwende groet,

Stefanie Couwenberg
Jouw trainer, spreker & facilitator die buiten de lijntjes denkt.

Automatisch mijn blogs in je mailbox ontvangen?

automatisch blogs ontvangen
Loading

Deze blogs vind je vast ook interessant

De kracht van de facilitator: investeren i.p.v. repareren.

De kracht van de facilitator: investeren i.p.v. repareren.

Laatst belde een klant, die eerder last-minute had besloten om uit kostenoverweging, toch geen gebruik te maken van mijn diensten als facilitator. Daar had deze leidinggevende nu spijt van. Het bleek toch moeilijker dan gedacht om, als je zelf inhoudelijk betrokken...

Ontwaak uit je winterslaap en maak van je werk een feestje

Ontwaak uit je winterslaap en maak van je werk een feestje

Het lijkt nog maar net kerstvakantie geweest, maar de krokusvakantie en de eerste zonnige dag heeft medio februari inmiddels alweer zijn intrede gedaan. Vanaf de jaarwisseling heb ik, naast mijn projecten, alweer wat mooie sessies mogen begeleiden. Meestal liepen ze...

Buitenspelen voor ambtenaren 3.0.

Buitenspelen voor ambtenaren 3.0.

Bureaucratie, een gebrek aan flexibiliteit, niet weten wat er speelt of waar mensen buikpijn van hebben…Een veelgehoorde klacht als het gaat om ambtenaren. Maar wat als we de regels vereenvoudigen en zoeken naar een meer betrokken en interactieve vorm van...