Als communicatietrainer en trainer creatief denken ‘propageer’ ik graag het verleidelijk schrijven. Aantrekkelijke beeldende teksten met creatief woordgebruik. Niets mooier dan dat. Missie: de lezer boeien met jouw tekst! Verleiden. Aanzetten tot actie. Een goed gevoel geven. Hoe je dat doet? Onderstaand 5 tips.
- Durf te dromen
Als je jezelf als schrijver een uitdagende grootse vraag stelt, word je gestimuleerd om ook groots te denken en ‘vrij te schrijven’. Was ik deze tekst begonnen met ‘een stukje over creatief schrijven’, dan was er niet mis mee geweest en zou het ongetwijfeld een kort zakelijk artikel zijn geworden. Op het moment dat ik mezelf de vraag stel: ”Hoe kan ik mijn lezers helpen om van ieder geschreven stuk een levendig verhaal te maken dat je niet mag missen”, stel ik mezelf voor de uitdaging om echt een scherpe pakkende tekst te schrijven waar de lezer niet om heen kan. En als ik de term ‘verleidelijk schrijven’ en Tinderdate’ gebruik op een dag als Valentijnsdag is de kans dat ik jou ‘inpak’ nog net iets groter. Dat brengt me op het volgende… - Maak een spetterende eerste indruk!
Ieder spraakmakend artikel of waardevol stuk informatie leent zich voor een spetterende kop. Het is de eerste indruk die blijft hangen. Jouw binnenkomer maakt dat je lezer afhaakt of juist nieuwsgierig wordt. Het uiterlijk speelt daarbij ook een rol.
Hoe is jouw tekst opgemaakt? Je kop en het totaalplaatje maken, net als bij een echte date, het verschil tussen gezien worden of onverschillig ‘weggeswiped’ worden als een afgedankte Tinder-date. - Wees sexy! Gebruik metaforen, originele citaten en niet alledaagse woorden en synoniemen.
Verrassende woordkeuze en/ of het gebruik van niet alledaagse sexy woorden draagt bij aan een creatieve en geanimeerde tekst. Waaghalzerij klinkt nu eenmaal sexier dan uitdaging. ‘Honger naar’ klinkt spannender dan ‘nieuwsgierigheid’. ‘Calimerogedrag’ spreekt meer tot de verbeelding dan ‘minderwaardigheidscomplex’.
Koppenmakers zijn expert in kort, krachtig en creatief taalgebruik. Je ziet vooral goed bij een site als ‘Blendle’, waar de opbrengsten afhankelijk zijn van het daadwerkelijk doorklikken en lezen van het artikel. Er wordt daar nog net even wat meer aandacht aan de koppen besteed als in de reguliere kranten. Het woord ‘ultiem’ in een titel heeft meer lading dan het woord ‘prachtig’. - Wees persoonlijk
Gebruik verhalen, ervaringen, omtmoetingen die de doelgtroep kunnen triggeren.
Het lijkt een cliché, maar het geheim achter vrijwel ieder succes is een goed verhaal.
Dat kan zijn een gevoel of een persoonlijke ervaring met het onderwerp van je tekst. Het kan ook een verhaal zijn dat je ergens gehoord hebt en indrukt maakt.
Jouw verhaal of ervaring hoeft echt niet groots en meeslepend te zijn, als het maar bijdraagt aan het versterken van de band met je doelgroep. Een persoonlijke noot, een aansprekend voorbeeld, een gedachte of ervaring is vaak al genoeg. - Oefenen, oefenen, oefenen
Je kunt trainen in creatiever woordgebruik door jezelf regelmatig uit te dagen om synoniemen te zoeken voor alledaagse woorden of gebeurtenissen.
En kom je zelf niet op leuke alternatieven, gebruik dan gerust het synoniemenwoordenboek om je eigen woordenschat te vergroten. Ook nog eens erg leuk om te doen en je brein te ‘triggeren’.
Daarnaast ben ik fan van speedwriting, waarbij je een vooraf ingestelde tijd (meestal 10 minuten) onophoudelijk, zonder correcties, opschrijft wat je tebinnen schiet over een bepaald onderwerp. Vanwege het gedwongen schrijftempo en het niet stilstaan bij belemmerende gedachten, komen er vanzelf creatieve verzinsels op papier. Het is net als bij een echte date. wie teveel nadenkt hoe ‘ie over wil komen gaat hakkelen. Wie ‘gewoon maar wat doet’ heeft het vaak verrassend leuk!
Bij menig boekwinkel, zoals mijn favoriet Donner Rotterdam, zijn prachtige boeken te koop om inspiratie op te doen en om je creatieve schrijverijen op speelse wijze toe te vertrouwen aan het papier.
Niet genoeg aan deze 5 tips? Ik help je graag Buiten de Lijntjes creatief te denken en te schrijven! Neem gerust contact op.
Creatieve groet,
Stefanie Couwenberg
www.denkbdl.nl