Vrijdag 17 november waren we met 23 relaties van BDL te gast bij distillateur Nolet in Schiedam voor een door BDL georganiseerd middagje storytelling. En dan geen theoretisch verhaal, maar een middagje ‘met de voeten in de klei’.
Onze gastheer Pim Kriek van de firma Nolet gaf ons alles waar we op hoopten en méér.
Voor mij is dit Schiedamse bedrijf het toonbeeld, van hoe je met een goed verhaal de wereld kunt veroveren.
In de tijd dat alles stokerijen in Schiedam op de fles gingen en geen mens meer Jenever leek te willen kopen, vond Nolet zichzelf opnieuw uit.
En weer enkele generaties later, toen de verkoop van Jenever weer af leek te nemen, ontdekten zij dat je met hun speciale productieproces ook echt lekkere en kwalitatief uitstekend Vodka kunt maken. Zo begonnen zij Ketel1 Vodka in Amerika te verkopen. Waar de Jeneververkoop afnam, nam de Vodkaverkoop een vlucht.
Hoe Nolet dit deed? Door dicht bij zichzelf te blijven. En door het verhaal te vertellen van hun meer dan 325-jaar oude bedrijf, de familiegeschiedenis te schetsen en de bedrijfsfilosofie toe te lichten.
Duizenden cocktailshakers in Amerika keken vervolgens Nolet’s speciaal gemaakte (11!)minuten durende bedrijfsfilm en via mond-op-mond reclame werd het verhaal rondverteld van die gekke Hollanders uit Schiedam die al eeuwenlang het lekkerste distillaat produceerden. En als je de ultieme cocktail met een bite wil(de)…Dan moe(s)t daar Ketel1 in!
Zo is het bedrijf –terwijl veel Schiedamse jenever’boeren’ sneuvelden- erin geslaagd te floreren door de eeuwen heen. Dit verhaal vertelde werknemer Pim Kriek (zelf al meer dan 40 jaar werkzaam bij het bedrijf) ook zeer uitgebreid tijdens de rondleiding.
Het publiek, inclusief ondergetekende, hing aan zijn lippen.
De passie voor het bedrijf, de kennis van het product en alle ‘sappige’ details en wetenswaardigheden, maakt dat wij ons voelden als de prijswinnaars van de tour in Willie Wonka’s chocoladefabriek. Hier geen Oempa Loempa’s, maar wel robot-machines, tunnelconstructies en een buitengewoon effectief productiesysteem, waarvan wij als bezoekers plechtig hebben beloofd het geheim niet te verklappen.
Na afloop kregen wij wat mooie flesjes mee om thuis te proeven…En ik –die Jenever altijd bestempelde als een ‘ouwelullendrankje’ – moet eerlijk zeggen: dit smaakt naar meer!
Wie de ‘wetten’ van het storytelling-metier eens onder de loep neemt, ontdekt hierin 5 basis elementen van een goed verhaal, te weten:
- De Plakfactor: simpel en makkelijk te onthouden. Na de excursie kan iedere aanwezige de geschiedenis van Ketel1 navertellen en kent ieder bezoeker de succesfactoren van het bevlogen bedrijf.
- De WOW-factor (een verrassende wending) In dit geval dat de oude meneer Nolet in de vorige eeuw weigerde het bedrijf voor vele miljoenen te kopen omdat hij de ‘ziel’ van het bedrijf wilde behouden.
- Het verhaal is persoonlijk. Het gaat over een familie. Vele generaties die al 300 jaar ‘strijden’ voor ‘hun’ Ketel1 en daarbij weigeren concessies te doen, omdat ze steevast in hun eigen unieke productieproces en geheime recept geloven. Bij de film die werd getoond (en die ook zo’n 60% van de barkeepers in Amerika inmiddels heeft gezien..) moesten sommigen zelfs een traantje wegpinken. En hoewel de film was geregisseerd, is van het verhaal geen woord gelogen! Dit brengt me op punt 4.
- Authenticiteit. Geen nadere uitleg nodig.
- Relevantie. Ketel1 kijkt heel goed hoe ze het verhaal vertellen en aan welke groep bezoekers. Van studenten tot pensionados, van een ‘blik’ communicatieadviseurs tot aan een ‘bus’ Chinezen. Iedereen krijgt hetzelfde –soms in wat andere vorm- te horen en iedereen komt even enthousiast bij het Schiedamse bedrijf naar buiten.En het mooiste is dan, dat aan het einde van de tour onze meesterverteller Pim nuchter zegt: “Tja, jullie noemen het storytelling. Die oude meneer Nolet wist gewoon dondersgoed wat hij wilde betekenen, waarom hij deed wat hij deed (ook al verklaarde iedereen hem voor gek) en hij weigerde stelselmatig op prijs te concurreren. Ik noem het dus maar gewoon doen waar je in gelooft. En als je weet waarom je bepaalde keuzes maakt, dan kun je die ook heel simpel en met passie aan mensen uitleggen. En het blijkt al meer dan 300 jaar te werken. Dus zo ingewikkeld is het niet hoor.”… En een grote glimlach verschijnt op zijn gezicht.
Ik zeg: Simon Sinek eat your heart out! Gewoon allemaal eens op bezoek komen in Schiedam.
Proost!
Groeten van een geïnspireerde ‘jeneverneus’,
Stefanie Couwenberg
BDL Communicatie en Training
www.denkbdl.nl