Het geheime creatieve wapen: scenariodenken!

j

Geschreven door: Stefanie Couwenberg

6 maart 2020

Op een dag word je verward wakker. Je weet niet waar je bent. Er zitten bloedspetters op je schoenen en je hebt aarde onder je nagels. Wat is er gebeurd? …Zo maar een voorbeeld van een creatieve schrijfoefening in ‘scenariodenken’.
In mijn werk als communicatieadviseur gebruikte ik het scenariodenken veelvuldig. En tijdens dialoogsessies met inwoners, tijdens trainingen storytelling, creatief en oplossingsgericht denken en creatief schrijven is het ook onmisbaar. Wat is scenariodenken en hoe kan het jou helpen?

Scenario’s zijn gebaseerd op het ontwikkelen, vergelijken en het voorbereiden op diverse toekomstmogelijkheden. Je bedenkt scenario’s als veel factoren nog onzeker zijn, maar wel tot de mogelijkheden behoren. 
Scenario’s begin je vaak uit te denken met de ‘wat als’-vraag.

Ik ken gemeenten die scenariodenken gebruiken voor het ontwikkelen voor beleids-en ontwikkelplannen van wijken. Tekstschrijvers die scenario’s gebruiken als startpunt voor een bedrijfsvideo of verhaal. Financieel managers die scenario’s gebruiken om bedrijfsrisico’s zo veel mogelijk in beeld te brengen. Communicatie-adviseurs die scenario’s in beeld brengen om diverse communicatiestrategiën uit te kunnen stipppelen en management assistenten en event managers die scenraiodenken gebruiken voor de planning van bijeenkomsten.

Maar scenariodenken is ook een uitermate waardevol ‘creatief denkinstrument’ dat helpt om creativiteit en oplossingsgericht denken te stimuleren. Het ‘wat als’ denken, dwingt je om buiten de lijntjes te denken. Te associëren. Te denken in termen van ‘ja en’ in plaats van in ‘ja maar’. Oplossingen te bedenken die je niet eerder voor mogelijk hield, of je eerder wellicht ‘gek’ in de oren klonken.

In het scenario uit de eerste alinea zullen veel mensen geneigd zijn een verhaal te verzinnen met de elementen misdaad, ontvoering, overval, vlucht, verdwijning of iets dergelijks. Dat komt door de associaties die we vaak maken met de woorden ‘bloed’ ‘verward’ etc. Niet erg. Begin maar gewoon te associëren en zie tot welk verhaal het leidt. Maar wat als je voortborduurt op ‘wakker’ of ‘aarde’.  Welke verhaallijn ontvouwt zich dan? Waarschijnlijk een hele andere..

Met scenariodenken bevorder je creativiteit. Je mag (moet!) associëren wat er zou kunnen gebeuren en/of gebeurd zou kunnen zijn als….Je laat je fantasie de vrije loop en je prikkelt je verbeelding, met als doel zo veel mogelijk oplossingen en ideeën te bedenken. Scenariodenken is niet alleen maar leuk, het is ook heel nuttig. In deze ‘snelle’ tijd  heeft degene die ideeën kan omzetten in sprekende beelden een streepje voor.  Popel jij nu ook om je voorstellimgs- en oplossingsgerichte vermogen te trainen? In het boekje 333 dingen om uit te schrijven vind je leuke creatieve schrijf-en denkoefeningen. Uiteraard help ik jou/ je collega’s tijdens een Proeverij Creatief Denken of training Verleidelijk Schrijven ook graag op weg…

Automatisch mijn blogs in je mailbox ontvangen?

automatisch blogs ontvangen
Loading

Deze blogs vind je vast ook interessant

Creatief en coronaproof het nieuwe schooljaar in: 5 tips

Creatief en coronaproof het nieuwe schooljaar in: 5 tips

Ook hier in de regio midden beginnen 1 september de scholen weer. Prompt verschijnen er in mijn mailbox, naast allerlei vereiste coronaregels in de social schools app ook steeds meer berichten over huiswerk, afspraken, schoolregels vergezeld van goedbedoelde adviezen...

Het nieuwe normaal: online leren, participeren en faciliteren.

Het nieuwe normaal: online leren, participeren en faciliteren.

Voor enkele opdrachtgevers bij de overheid houd ik mij bezig met workshops, trainingen en een arsenaal aan creatieve werkvormen om intern en extern mensen te laten participeren.  Ik maak in samenwerking met projectleiders geregeld omgevingsanalyses en vervolgens...

Coronacreativiteit

Coronacreativiteit

In deze coronatijd ben ik een beetje als de loodgieter bij wie de eigen kraan lekt. Ik word bedolven onder artikelen over het belang van creativiteit. De voorbeelden van creatief en oplossingsgericht denken in deze tijd zijn niet aan te slepen. Van een Legofabriek die...