Flow. Een persoonlijk verhaal.

j

Geschreven door: Stefanie Couwenberg

20 augustus 2018

Mijn week begon met een opmerkelijke conversatie.
Een vriend reageerde aanvankelijk wat laconiek op het evenement ‘Focus on Flow’ (herontdek je medewerkers) dat Koevermans Coaching en BDL samen organiseren.
“Flow? Flow? Weer zo’n modewoord. Weet je wie er flow heeft? Maarten van der Weijden. Die kerel is niet te stoppen.  Topsporters hebben flow. Kunstenaars hebben flow. Maar medewerkers…Wat bedoel je?”
Ik bedacht hoe ik dit het beste uit kon leggen en vertelde hem mijn persoonlijk verhaal.


‘Doe maar gewoon’

Na meer dan 20 jaar werken in de communicatie, waarvan de laatste 8 jaar bij de overheid, voelde ik me een aantal jaar geleden gefrustreerd.
“Herken je het gevoel, dat je als medewerker bij een organisatie zó graag dingen wilt veranderen, maar dat, zodra je ‘buiten de lijntjes’ kleurt, collega’s en/of managers je terugfluiten in het kader van ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’?”
Ik kreeg het commentaar dat ik als communicatieadviseur vaak van mijn plek was.
Ik zat immers vaak bij medewerkers (mijn interne klanten) op andere afdelingen aan hun bureau. Gewoon te luisteren naar ervaringen. Te luisteren naar problemen waar ze in hun werk en in de communicatie met inwoners tegenaan liepen.  Te luisteren naar wat niet gezegd werd.
Tegelijkertijd zocht ik in mijn werk ook naar manieren om de boel een beetje ‘op te schudden’.  Om wat van mijn energie over te brengen op anderen en ze te laten ervaren, wat er mogelijk is als je anders naar je werk en je werkomgeving durf te kijken.
Ik had ambitie, bepaalde ‘skills’, maar had niet het gevoel dat die op waarde werden geschat.
Anderzijds snapte ik mijn werkgever ook. Met een aanzienlijk ziekteverzuimpercentage en een personeelstekort op de afdeling zat hij aanvankelijk niet te wachten op een ‘overijverige’ medewerker die meer wilde doen dan de zaken waarvoor ze aanvankelijk was aangenomen. Ik moest feitelijk gewoon doen waar ik ooit voor was aangetrokken, al schonk me dat niet veel voldoening meer….

Eureka-moment
Uit een soort ‘ballorigheid’ ben ik toen de training Lefgozers innoveren bij de overheid gaan volgen.  Er ging een wereld voor me open en al gauw had ik een soort Eureka-moment. Ik dacht: dit is dé oplossing om mijn werkende leven weer leuker te maken én nog meer toegevoegde waarde te leveren voor de organisatie!
Ik kreeg van de trainers simpele en uitermate effectieve tools om anderen mee te krijgen in veranderprocessen. Hulpmiddelen en werkvormen om collega’s te laten inzien hoe je wel degelijk anders kon werken, ook (juist!) bij de overheid.

Persoonlijke ontwikkeling
Enthousiast kwam ik terug op kantoor. Ik zou ze eens laten zien wat ik waard was en welke waarde ik kon hebben voor de organisatie!
Eerst mocht ik 1 sessie voor de afdeling personeelszaken verzorgen en uiteindelijk werd ik steeds vaker gevraagd om trainingen bij veranderprocessen te begeleiden en inspiratie- en innovatiesessies te ontwerpen en te faciliteren.
En waar mensen er dus eerst een beetje lacherig over deden dat ik altijd ‘de boer op’ was, op zoek naar input, ideeën en verhalen werd dat ‘de boer op zijn’ en het ‘mijn jacht naar innovatiekracht’ nu juist mijn USP.  Mijn ‘Unique Selling Points’heb ik vanuit die Vlissingse basis verder uit kunnen rollen en kunnen ontwikkelen, ondanks dat deze niet tot mijn ‘standaard taken’ in het vak van communicatieadviseur  behoorden.

Natuurlijk heb ik daar zelf, door het grijpen van kansen (of in vaktermen persoonlijk leiderschap), een grote rol in gespeeld. Maar zonder de steun van mijn toenmalige werkgever was dit nooit gelukt. Mijn functie werd niet aangepast, maar ik kreeg wel de vrijheid om meer te doen van waar ik goed in was.

Win-Win
Ik kreeg de kans om in een soort ‘flow’ te komen. Om meer met mijn talenten te doen. Om door middel van de inzet van creatieve werkvormen anderen te motiveren. Doordat mijn toenmalige teamleider mij die vrijheid gaf en keek wat mijn (toen nog niet op papier gedefinieerde) alternatieve werkmethoden de organisatie konden opleveren, ontstond een win-win situatie. Ik had sinds tijden weer plezier in mijn werk en koos er zelfs bewust voor, om de mij aangeboden baan in de Randstad ‘in de ijskast’ te zetten. En mijn werkgever kon mij inzetten voor klussen waar hij anders (extra) mensen voor had moeten inhuren.
Dat gevoel van elkaar ‘onbewust’ te versterken door bestaande gezagsverhoudingen en taakverdelingen enigszins los te durven laten, dat versta ík onder ‘flow’ in een team. Je komt in een soort ‘opwaartse spiraal’ waarin leidinggevende denkt: ‘Wat loopt het lekker tussen mij en mijn medewerker”. En waarbij de medewerker denkt: “Ik wil ervoor zorgen dat dit fijne gevoel ten aanzien van mijn werkomgeving en ontwikkeling zo goed blijft! “ Dat resulteert in beter presterende werknemers en meer winst op alle vlakken voor de werkgever.

Wat ik daarmee bedoel te zeggen…Organisaties hebben vaak zó veel creatief talent in huis. Zo veel ongezien en ongebruikt potentieel!
Of dat potentieel wordt benut hangt niet alleen van de medewerker zelf af, maar ook van de organisatie en de ruimte die de medewerker gegund wordt om zijn potentieel te ontdekken en te benutten. In mijn dagelijks werk help ik medewerkers anders naar zichzelf te kijken en naar hun organisatie te kijken. Hoe kunnen zijn de boel ‘positief opschudden’, zodat hun werk leuker wordt en ze samen met hun team meer bereiken?

Laloux
Toen ik mijn persoonlijke ervaringen tijdens een netwerkbijeenkomst aan Annette Koevermans  – die als HR Adviseur vaak aan de werkgeverskant werkt – vertelde, kon zij dit beamen. Zij wees mij op het gedachtengoed van Frederic Laloux en sprak ook over haar opvatting van ‘flow’.
“Management wordt in nieuwe organisaties steeds meer een manier om echt het beste in mensen naar boven te halen. Als bedrijven erin slagen medewerkers vertrouwen te geven en wat meer durven werken vanuit menselijkheid, zorgt dat voor organisaties waar mensen ‘bezield’, doelgericht en productief zijn.  Dat is echt geen geiten-wollensokken-verhaal. Dat is realiteit. Je behaalt door te ‘focussen op flow’ letterlijk en figuurlijk winst. “Ik maak dit dagelijks mee”, vertelde zij.

Kennismiddag
En terwijl tijdens die spontane ontmoeting de bitterballen inmiddels op waren, de wijn lauw en de netwerklocatie nagenoeg leeg, boomden wij samen nog even verder.
We kwamen tot de conclusie dat al die managementboeken Van Laloux tot Tiggelaar tot Kotter over ‘nieuwe organisaties’ super interessant zijn, maar dat de meeste werkgevers en HR-Adviseurs in de praktijk gewoon concrete handvatten willen hebben… Manieren willen hebben om meer te halen uit hun medewerkers waarbij ze meer aan de organisatie zelf durven over te laten, zonder dat het een ‘Poolse Landdag’ wordt.
Werkmethoden, tips, gesprekstechnieken en adviezen om gewoon ‘op zijn Rotterdams’ aan de slag te kunnen, om het beste uit jezelf en medewerkers te (helpen) halen.  “Daarom heb ik het ook zo druk”, aldus Annette.  Organisaties zijn geholpen met concrete acties. “Ondernemers willen niet alleen weten wat ze kunnen doen om medewerkers te motiveren en meer winst te halen, maar ook hoe.  Ik kan echter niet overal tegelijk zijn en jij ook niet. Maar wij kunnen wel mensen mobiliseren en een aantal experts uitnodigen die op een kennismiddag ter plekke de organisaties adviseren

En terwijl wij proostten op onze toekomstige samenwerking en een te plannen evenement met dat thema, merkten we hoe heerlijk het was om ‘in een flow’ te raken.  De wijn zal ook wel wat invloed hebben gehad, maar doordat we dachten in mogelijkheden in plaats van in beperkingen hadden we in korte tijd al een aardig idee.

Top van je kunnen
En daar sta ik dan.
De vriend lacht om mijn uitgebreide antwoord op zijn vraag en mijn persoonlijke relaas. Als ik hem vraag of nu duidelijk is wat we met dit evenement willen bereiken lacht hij. “Jawel hoor. Flow ervaar je volgens De Dikke Van Dale als je volledig in een bezigheid opgaat, als je al je aandacht richt op de activiteit waar je mee bezig bent. In flow kan je tot prestaties komen die op het topje van je eigen kunnen liggen.”
Als  jij mij belooft hoe ik dat laatste bij mijn medewerkers kan bereiken, koop ik meteen een kaartje, want dan heb ik die investering er meteen uit!
.
Waarvan akte.
Fijntjes maak ik ‘m nog even attent op de groepskorting….

Gefocuste groet,

Stefanie Couwenberg
www.denkbdl.nl

 

P.S: Schrijf je NU met korting in voor Focus op Flow op 22 november 2018!

 

Automatisch mijn blogs in je mailbox ontvangen?

automatisch blogs ontvangen
Loading

Deze blogs vind je vast ook interessant

3 onmisbare tips voor meer creativiteit en vrijheid in 2019!

3 onmisbare tips voor meer creativiteit en vrijheid in 2019!

De kerstdrukte weer overleefd? Weer fris en fruitig aan de slag? Zin in het nieuwe jaar? Zeg eens eerlijk…Zag jij ook niet een klein beetje op tegen al die dagen vol familieverplichtingen, eten, ‘gezellig’ doen, alle dagen de kinderen om je heen terwijl je eigenlijk...

5 dingen die organisaties van het Sinterklaasjournaal kunnen leren

5 dingen die organisaties van het Sinterklaasjournaal kunnen leren

We mogen nog 2 dagen van haar genieten. Dieuwertje Blok. Iedere avond zitten gespannen kindertjes (en hun ouders) om stipt 18.00 uur voor de televisie. Geen Netflix. Maar ‘ouderwetse’ televisie. Te wachten op hèt journaal van de dag. Het Sinterklaasjournaal. Ieder...