Soms vind je inspiratie op de meest verrassende plaatsen. Gisteren ging ik even buurten bij @CaroladeVree @Deltares. Super om ervaringen uit te wisselen over de mooie ontwikkelingen op ons vakgebied. En wat een innovatief bedrijf. Het toeval wil, dat , onderweg in de auto naar Delft, een oud-collega mij vertelde dat ze mijn wekelijkse column op social media nog miste. Ik als –nota bene zelf benoemd ideeënexpert – had even geen inspiratie. Te druk. Een te ‘vol’ hoofd. Ook ik trap weleens in mijn eigen excuses.
In die auto besloot ik vanaf dat moment mijn ‘antenne’ bewust weer ‘aan’ te zetten. Want zo werkt dat met creatief denken. Frank Zappa verwoordde dit ooit heel treffend en zei: “ Your mind is ike a parachute. It does not work if it’s not open”.
Na het geanimeerde gesprek bij Deltares, kreeg ik van Carola (waarvoor dank!) nog een korte rondleiding bij dit prachtige onderzoeksinstituut. Al lopende vertelde ze me dat er die week een aantal factor-C facilitators het in het kaart brengen van het krachtenveld vergeleken met de opstelling van een voetbal-elftal. Ik vond het een mooie vergelijking. Verder niet meer ver over nagedacht.
Totdat mijn zoontje van 6 vanmorgen (uiteraard op een veel te vroeg tijdstip) zijn wekelijkse voetbalpartijtje speelde. Zes kleine jochies die ongecontroleerd achter een bal aan rennen. Wel met heel veel plezier overigens. Maar zonder veel structuur. Dankzij de goede keeper bleef het verlies qua doelpuntenaantal beperkt. Zoonlief was oprecht verbaasd dat ze weer verloren hadden. Ze hadden toch hun best gedaan?
En op dat moment bedacht ik me dat het communicatievak óók gewoon één groot voetbalveld is. Er is altijd wel een betere ‘aanvaller’ die de leiding neemt, die goede ideeën heeft over hoe je kunt scoren en op welke manier je de ander kunt beïnvloeden of de trainer kunt vragen om aanwijzingen. Maar als de teamleden bloemetjes staan te plukken in het veld, dan komt die slimme snelle jongen niet ver. De andere teamleden moeten óók moeite doen, ook erachter zien te komen wat de ander van plan is. Heen en weer blijven lopen. Niet op één plek blijven staan. En de tegenstander kan soms uit onverwachte hoek komen. Hebben we dat risico ingecalculeerd of eenvoudigweg nooit over een andere optie nagedacht?
Zo simpel is het. Een strategisch communicatieadviseur weet hoe het spelletje gespeeld wordt. Kan op onverwachte dreiging inspelen. Heeft een goede back-up voor als er toch iets doorheen komt waar wellicht niet op gerekend was. Kent zijn tegenstanders, maar behandelt ze met respect. Respecteert de regels. Gebruikt ze soms in zijn voordeel. EN raadpleegt soms een externe partij als de oplossing ingewikkelder blijkt dan gedacht. De steun van het publiek langs de lijn blijkt ook van onschatbare waarde. Het is geen moeilijk spel. Maar je moet het wel doen! In nabije de toekomst is dat publiek (denk aan de omgevingswet) zelf leidend in de bepaling hoe het spelletje gespeeld wordt, mits (een uitdaging!) men weet hoe dit werkt.
Een strategisch adviseur is als een ster-voetballer, ongeacht zijn/ haar positie in het veld. Hij/ zij heeft overzicht. En als dat publiek straks de wedstrijd deels zelf mag bepalen moet je ze wel leren hoe het spel gespeeld wordt! Een paniekvoetballer doet niet meer dan alle schoten voor open doel gauw wegwerken en wachten op het volgende schot. Die laatste verliest (zoals helaas het team van mij zoontje) bijna altijd. Maar zoals een jochie van 6 het spel onder de knie kan krijgen, zo kan iemand die alleen ballen hoog kan houden ook écht nog beter leren overspelen. Is dit laatste jouw goede voornemen voor 2018? Behoefte aan meer ‘spelinzicht’ en instrumenten die hierbij helpen? Kijk dan eens naar de mogelijkheden op www.denkbdl.nl.
Groet,
Stefanie Couwenberg
www.denkbdl.nl
P.S: Weet je wat nu zo leuk is? Ook deze column laat zien dat iedereen creatief kan denken. Zodra je besluit je ‘parachute’ open te zetten, te luisteren, om je heen te kijken, beelden in je op te nemen en goede ideeën op te schrijven, kom je al een heel eind. Zoals op zaterdagmorgen in een kwartier een column schrijven, terwijl je zei ‘geen inspiratie’ te hebben…Ik leer je het graag! Fijn weekend!