Onlangs was ik op het MKB-congres in Utrecht en werd daar getrakteerd op diverse lezingen, workshops en masterclasses in het kader van Positief Ondernemen.
Managementgoeroe Ben Tiggelaar, onder andere bekend van het boek ‘Dromen Durven Doen’, gaf ook zijn visie. Hoewel het ‘ tjakka-gehalte’ hoog was en – zoals bij veel van dit soort lezingen- er veel open deuren werden ingetrapt, had hij mijns inziens toch een paar goede punten die onmisbaar zijn voor het creëren van een positief ondernemersklimaat. Een klimaat waarbij medewerkers zich trots voelen, blij zij met ‘hun’ bedrijf en dus beter presteren èn, heel belangrijk, meer ideeën aandragen. Hij noemde een aantal voorwaarden voor een positief en innovatief ondernemersklimaat.
Punt 1: het ‘waarom’ leek me een ‘open deur’.
Bij punt 2 ‘de bereidheid om te geven’ ging ik, met de decembermaand in het vooruitzicht, al wat rechterop zitten in mijn stoel. Als je bereid bent om te geven, krijg je namelijk vaak iets onbetaalbaars terug: vertrouwen.
En bij punt 3 ‘ Psychologische Veiligheid’ was ik uiteindelijk toch één en al oor, omdat dit onmisbaar is als je positief wilt ondernemen en streeft naar een productieve organisatie.
Maar wat is het en hoe bereik je dit? En wat is er nog meer voor nodig, zodat mensen zich vrij voelen en gemotiveerd zijn om binnen een organisatie actief bij te dragen aan verbeteringen?
Uiteindelijk heb ik toch mijn aantekenblokje tevoorschijn getoverd en de belangrijkste punten voor je genoteerd. Scheelt je een, overigens wel vermakelijke, motivatiespeech van een uur. Pak een kop koffie, ga er even 2 minuten voor zitten en je hebt jouw tjakka-momentje voor vandaag weer binnen!
Voorwaarden voor Positief Ondernemerschap en gemotiveerde pro-actieve werknemers:
1 Gedeelde waarden
We leven in een betekenis-economie. Geld verdienen alleen is niet voldoende meer. Mensen willen het gevoel hebben echt iets bij te dragen. Simon Sinek propageert het ‘Why’ al jaren. En terecht. Voor (startende) ondernemers en voor werknemers is het belangrijk goed na te denken over je missie. Waarom doe je wat je doet?
2. Wees eens vaker bereid te geven
Geef als mens of bedrijf gewoon eens vaker iets weg. Gratis advies, een tip, een handige tool, een vrijblijvend gesprek. Het levert je in geld wellicht niet direct iets op, maar mensen gaan je wel waarderen en vertrouwen. Zelf schreef ik onlangs op LinkedIn al over mijn webbouwer Marcel van Virtuele Helden die in een turbulente privé periode zag dat de tijd voor mijn eigen bedrijf werd beperkt door een privé crowdfundingsactie.(doneren kan nog steeds…) Zijn reactie toen ik de input die ik zou leveren voor een mooi reclameproduct niet op tijd af had, was niet het geijkte: “Dan kan ik je pagina niet herzien en je filmpje niet afmaken.” Maar, heel mooi: “Ik weet dat je het druk hebt, ik help je graag even! Zal ik alvast een voorstel doen voor de tekst in de filmpjes en kijken hoe ik jouw logo en introtekst alvast kan aanpassen?” Dit voorstel werd door mij uiteraard met gejuich ontvangen.
Over geven gesproken. Ook ik geef vrijdagmiddag 17 november een gratis ‘inspiratiemiddag’ aan 25 relaties. Gewoon omdat het leuk is om anderen te inspireren. Om ze een goed gevoel te geven. Iets over te brengen van mijn passie voor het communicatievak. En ja, natuurlijk hoop ik dat ze me nog eens inhuren, maar dat is in eerste instantie niet de insteek tijdens mijn (gratis) inspiratie-event ‘Storytelling’.
Mensen, geef, met Sinterklaas in het vooruitzicht, dus ook gewoon eens iets weg! Ooit komt dat namelijk bij je terug in de vorm van iets onbetaalbaars: loyaliteit en vertrouwen.
3. Psychologische veiligheid
Psychologische veiligheid houdt in, dat mensen durven te zeggen wat ze vinden zonder bang te zijn hierop afgerekend te worden.
Onontbeerlijk voor creatief denken en een innovatief ondernemersklimaat. En zo makkelijk te bereiken.
Geef mensen frequent het woord, stel vragen in plaats van meteen antwoorden te geven, stimuleer werknemers om open te zijn door zelf het goede voorbeeld te geven in plaats je te verschuilen achter regeltjes. Luister eerst voordat je oordeelt. Straf collega’s niet af voor fouten die ze maken, maar leer er samen van en gebruik ze als uitgangspunt voor nog betere dienstverlening. Want, wie geen fouten maakt, maakt meestal niets.
Eén van de huisregels bij mijn brainstorm-en ideeënsessies is ook: Alles mag. Niets is fout. Hoe meer ideeën hoe beter. Probeer –in plaats van het gebruikelijke ‘ja maar’ eens te antwoorden met ‘ja en’… Je zult zien, er gaat een wereld voor je open!
Meer weten? Met je team ideeën genereren? Op ontdekkingstocht om je organisatie te verbeteren? Ik help je graag verder met diverse communicatie- en inspiratiesessies op maat. En omdat ook ik graag iets weggeef, kom ik – als je dat wilt- met banketletter onder de arm, komende maand geheel vrijblijvend eens koffie drinken bij je drinken.
Positieve vibes van Stefanie Couwenberg
BDL (Buiten de Lijntjes) Communicatie & Training
www.denkbdl.nl