In deze coronatijd ben ik een beetje als de loodgieter bij wie de eigen kraan lekt.
Ik word bedolven onder artikelen over het belang van creativiteit. De voorbeelden van creatief en oplossingsgericht denken in deze tijd zijn niet aan te slepen. Van een Legofabriek die nu machines ombouwt om in plaats van minituur gezichtsmaskers levensgrote gezichtsbedekkende exemplaren te maken, tot restauranteigenaren en marktkooplieden die de meest creatieve bezorgopties bedenken. van creatieve 1,5 meter borden op straat en in winkels tot de meest uiteenlopende online vergaderoplossingen. Van medewerkers die zichzelf en hun functie opnieuw uitvinden, tot managers die de ontdekken dat thuiswerken toch werkt. Doordat ik tijdens deze crisis zelf op veel plaatsen word ingezet, ben ik de afgelopen tijd er gewoonweg niet aan toegekomen (lees: heb ik mezelf geen tijd gegund) om over al die ervaringen, voorbeelden en mijn visie op creativiteit in coronatijd te schrijven. En dat terwijl ‘creativiteit’ en ‘creatief en oplossingsgericht denken’ nog wel mijn core business is en ik in trainingen benadruk dat je -door jezelf letterlijk en figuurlijk ruimte te geven – ruimte in je hoofd creëert.
Anderzijds viel er al genoeg over te lezen en heeft ieder van ons zijn eigen persoonlijke ervaring er inmiddels mee opgedaan. Het is ook wel fijn niet meer het gevoel te hebben mensen te moeten overtuigen van het nut en de noodzaak van ‘creatief en oplossingsgericht denken’ als 21st century skill.
Vaardigheid van de 21e eeuw
Het betoog dat ik eerst met wat andere creatievelingen als een soort Don Quixote leek te voeren, wordt nu door velen gehouden. Om in deze beeldspraak te blijven…Ik hoef inmiddels geen lans meer te breken om het belang van innovatie, creatief denken en oplossingsgericht werken in deze tijd duidelijk te maken.
Waar er eerst nog weleens raar door de omgeving of manager werd opgekeken als mijn cursisten aangaven een training creatief denken te willen volgen, is dat nu anders. Werd ‘creatief en oplossingsgericht denken’ eerst door velen nog gezien als leuke bijkomstigheid of luxe accessoire, tegenwoordig is het (gelukkig!) een noodzakelijke vereiste in ieders werk én privéleven. Al was het maar omdat die twee nu bij ieder van ons onvermijdelijk met elkaar verweven zijn. In alle trainingen en lezingen die ik geef, haal ik voorbeelden aan, die duidelijk maken dat we het belang van creativiteit vaak pas gaan zien als dat het enige is dat ons lijkt te kunnen redden. Omdat ik altijd zoek naar relevante voorbeelden, liet ik voorheen bijvoorbeeld bij trainingen in Zeeland zien, hoe mensen daar tijdens de watersnoodramp omgekeerde tafels wisten om te toveren tot bootjes met buitenboordmotor. In Groningen haalde ik creatieve oplossingen tegen aardbevingsschade aan. Bij festivalorganisatoren en bij woningcorporaties werd breed gelachen om creativiteit als wapen tegen wild-en portiekplassers. Het zijn nu overigens ook die festivalorganisatoren die niet zonder creativiteit kunnen om deze periode te overleven. Die voorbeelden aanhalen deed ik toen niet voor niets. Als mensen relevantie zien, het directe effect van innovatief en creatief denken ervaren en zien wat het henzelf/ hun directe leefomgeving kan opleveren, krijg ik mensen eerder mee om tijdens mijn trainingen en worshops eens ‘gek’ te doen en echt buiten de lijntjes te denken. Tegenwoordig zijn slechts enkele plaatjes van creatieve corona-oplossingen genoeg om mensen te laten inzien wat creativiteit ons kan brengen. Creatief en oplossingsgericht denken blijkt een effectieve 21ste eeuwse vaardigheid die we straks ongetwijfeld in nog veel meer vacatureteksten gaan terugzien.
Lef om te experimenteren
Ik hoop, dat als er in de toekomst een vaccin is en/of het gevaar van het virus lijkt geweken, we dan nog eens terug denken aan de lessen die we kunnen trekken uit deze tijd en ‘men’ overtuigd blijft van het nut én de noodzaak van creatief denken, van innovatie en van oplossingsgericht werken. Ons lot hangt nu af van mensen die het lef hebben om te experimenteren met nieuwe oplossingen. Van mensen die van bestaande toepassingen iets nieuws kunnen maken. Van ondernemers die ‘met een bochtje’ durven te denken. En laten al deze omschrijvingen nu net de kern vormen van creativiteit!
Train your brain
Dus ben jij ook positief verrast van alle creatieve uitingen om je heen? Van stoepkrijtboodschappen tot drive-in verjaardagsfeestjes? Van beschilderde klompen ter herkenbaarheid van ingepakt IC personeel tot tafeltje-dekje-drones? Van online brainstorms (hetgeen ik tot voor kort ook moeilijk voor me kon zien, maar met de juiste programmatuur juist heel goed blijkt te werken!) tot beeld-borrels… Train your brain! Niemand leert lopen of fietsen met een instructieboekje, maar gewoon door uit te proberen, te doen, te experimenteren en veel te oefenen. Zo is het ook met creatief denken. Later is nu! Dus benut deze tijd om jezelf en je brein te trainen. Leuk en leerzaam! Wat je daarbij in deze tijd helpt en wat gewoon al voorhanden is (als je jezelf tenminste die tijd gunt!) :
- Je gewoon weer eens vervelen, (je komt op de leukste ideeën);
- Het kind in jezelf ontdekken door je kroost enthousiast te helpen met huiswerk van kleurplaat tot speekbeurt;
- Gewoon eens genieten van het niets doen en je zintuigen prikkelen;
- Eens langer slapen;
- Een ommetje in je stad, buurt of de natuur maken;
- In plaats van de 1000ste Netflix-serie een 1000-stukjes legpuzzel te maken;
- Een goed boek lezen om je te laten inspireren;
En het belangrijkste….Kijken naar wat wél kan!
Kortom: binnen de gestelde kaders buiten de lijntjes leren denken!
Geniet ervan! Uit alle ellende onstaat uiteindelijk ook altijd weer iets nieuws. Een zetje nodig? Ik help je graag!
Vanuit huis een creatieve groet,
Stefanie Couwenberg
Jouw trainer, spreker & facilitator die buiten de lijntjes denkt.
BDL Communicatie & Training