Bijeenkomsten met meer impact organiseren? Ontdek de magie van waarderende vragen.

j

Geschreven door: Stefanie Couwenberg

18 februari 2020

Participatie. Het woord dat anno 2020 niet meer genoemd lijkt te mogen worden. Het woord dat besmet is door woorden als ‘participatiemaatschappij’ en dat nog weleens de indruk wil wekken dat iedereen het maar lekker zelf moet uitzoeken als er bezuinigd moet worden.
Zo jammer! Want in mijn ogen staat het voor samen de krachten bundelen. In een wijk, team of organisatie samen de schouders eronder willen zetten en door de inzet van ieders expertise kijken wat er mogelijk is.

Voor mij staat participatie vooral ook voor écht naar elkaar luisteren. Vanuit een open, positieve grondhouding kijken hoe je elkaar verder kunt helpen. Met focus op de toekomst in plaats van op het verleden. Ik ben ervan overtuigd dat dit ook voor jouw team/ organisatie werkt.
En belangrijker…Met de komst van De Omgevingswet kan straks geen ambtenaar meer om (overheids)participatie heen. We moeten in gesprek met elkaar. Met onze buren. Onze klanten. Onze inwoners. Van onschatbare waarde vind ik daarbij de methodiek Waarderende Vragen, gebaseerd op het gedachtengoed van Appreciative Enquiry (waarderend vernieuwen).

Positieve ‘vibe’

De methode van ‘Waarderend Vernieuwen’ werkt voor mij als trainer Creatief en Oplossingsgericht Denken en als begeleider van sessies met uiteenlopende groepen altijd erg goed, omdat het een soort ‘positieve vibe’ geeft. Ook als mensen heel boos, emotioneel of ontevreden zijn over bepaalde zaken. Ook (juist!) als ‘het een beetje schuurt’. Dit omdat ze met oplossingsgerichte, positieve vragen focussen op wat ze graag zouden willen, in plaats van op missers uit het verleden.

Een klaagmuur kan fijn zijn, maar daarmee alleen werk je niet aan oplossingen. 
Durven dromen en het er met elkaar over hebben hoe je veranderingen kunt realiseren met vaak simpele eerste stappen, werkt!

Hoe pas je de waarderende gesprekstechniek toe?

Aan betrokkenen (inwoners, klanten, medewerkers, vrijwilligers, inwoner) bij voorkeur aan het begin van een project vraag ik altijd naar ieders ideeën, expertise, wensen en mogelijkheden. Wat daarbij helpt zijn waarderende vragen als:
Hoe is het nu?
Hoe zie je de toekomst?
Waar ben je trots op?
Wat heb je eerder gedaan dat goed werkte?
Wat zou je graag anders/ beter zien en hoe zou je dit kunnen doen?
Hoe kun je dit vormgeven?
Hoe ga je om met uitdagingen als regelgeving, geld, tijd en beschikbaarheid?
We richten ons kortweg op oplossingen. Op de toekomst. Dat maakt de sfeer – ook in groepen waar veel ‘pijn’ over het verleden is, al een stuk minder beladen. Wie heeft er nu geen beeld van zijn ideale toekomst en wensen? 
Het leuke is, net als bij de trainingen creatief denken, deze methodiek kun je in alle situaties toepassen ook privé! Als mijn kinderen klagen over school en ik stel vragen over ‘wat ze graag zouden willen’, ‘wat ze leuk vinden’ ‘wat ze graag zouden leren’, is het gesprek echt heel anders dan dat ik aan de keukentafel mijn gesprek begin met: Hoe was het? Of: wat is je probleem?

4 stappen

Er zit wel structuur in de bijeenkomst(en). De vragen stel ik niet ‘in het wilde weg’. Dat kan prima thuis aan de keukentafel, maar als het doel van de bijeenkomst echt is om samen te komen tot een oplossing, bieden de onderstaande 4 stappen in deze volgorde uitkomst.

  • Verkennen: 
Wanneer beleefde je onlangs iets heel goeds. Wat gebeurde er toen?
  • Verlangen: Stelt je voor dat je zo’n gevoel vaker wilt/ kunt meemaken? Hoe ziet de toekomst er dan uit?
  • Vormgeving: Wat heb je nodig om je toekomstbeeld te realiseren?
  • Vernieuwen: Wat kun je morgen al doen om jouw toekomstbeeld dichterbij te brengen?

Met de bovenstaande 4 waarderende vragen kun je op een positieve, onderzoekende manier naar jezelf en de omgeving te kijken
Bij creatieve sessies, helpt het daarnaast ook om anders te kijken en innovatieve oplossingen te vinden. 
En het mooie is…Het is geen hogere wiskunde!
Ieder individu en elke organisatie kan dit toepassen. Ik zie het als de Tom-Tom voor iedereen die iets wil verbeteren binnen een team of organisatie.
Je vindt je gewenste eindbestemming gegarandeerd als je de hierboven beschreven route volgt!

Je richting bepaalt je koers

Je richting (van vragen stellen, nadenken, onderzoeken) bepaalt waar je heengaat. Als je je richt op het onderzoeken van je problemen, gaat daar je energie naartoe en zul je bovendien nog meer problemen ontdekken. 
Maar als je focust op het ontdekken van kansen en positieve dingen in jezelf, je team of je organisatie, zullen die ‘aandachtspunten’ ook uitgroeien tot iets moois!
Want alles dat je aandacht geeft groeit!

Dus moet/ wil jij binnenkort een bijeenkomst met een grote groep mensen begeleiden? Maak eens gebruik van waarderende vragen. 
Meer weten? BDL denkt in de voorbereiding graag met je mee. Kijk eens op de website voor de mogelijkheden, m.b.t. communicatiecoaching en praktische hulp bij de voorbereiding van workshops en bijeenkomsten. Liever niet zelf aan de slag binnen een groot divers gezelschap? Ik kan de bijeenkomst uiteraard ook voor je facilteren
Nieuwsgierig naar meer creatieve werkvormen? Bestel mijn boek hier of vraag me eens langs te konen als spreker op jouw evenement. Ik help je graag!

 

Automatisch mijn blogs in je mailbox ontvangen?

automatisch blogs ontvangen

Deze blogs vind je vast ook interessant

Het nieuwe normaal: online leren, participeren en faciliteren.

Het nieuwe normaal: online leren, participeren en faciliteren.

Voor enkele opdrachtgevers bij de overheid houd ik mij bezig met workshops, trainingen en een arsenaal aan creatieve werkvormen om intern en extern mensen te laten participeren.  Ik maak in samenwerking met projectleiders geregeld omgevingsanalyses en vervolgens...

5 tips voor een succesvol schooljaar

5 tips voor een succesvol schooljaar

Ook hier in ‘regio midden’ zijn vanaf 2 september de scholen weer begonnen. Prompt verschenen er in mijn mailbox en in de social schools app berichten over huiswerkbegeleiding, afspraken en schoolregels. Nodig. Nuttig.  Maar deep down hoop ik dat er in het onderwijs...

Beter goed gejat. De creatieve copycat.

Beter goed gejat. De creatieve copycat.

27 maart 2019 is het de Dag van de Copycat #dagvandecopycat. Als ik ideeënsessies verzorg zijn cursisten vaak ‘in shock’ als ik ze vraag bij elkaar langs te lopen en te gaan ‘koken met ideeën’. Ik zeg dan: “Stelen mag!” Kijk eens wat een ander heeft opgeschreven en of...