Beter goed gejat…

Beter goed gejat…

Deze week werd ik verrast door twee reacties. Twee ervaringen. Twee uitersten.
Eerst was er een vrouwelijke zelfbenoemde business coach ‘V’ die het nodig achtte een evenement ‘Focus op Flow’ dat ik met een aantal mensen organiseer, tot de grond toe af te branden. Haar opvatting van ‘flow’ was kennelijk anders dan de mijne. Terwijl ik op linked-in mensen had uitgenodigd voor een discussie (is flow alleszeggend of een jeukwoord?), koos zij ervoor in (een overduidelijk niet geredigeerde tekst) een pagina of 4 vol te kladderen over flow als ‘mutsenpraat’ en topsporters die absoluut geen flow kennen (als ex-sporter ben ik het daar uiteraard pertinent mee oneens en had ik daar graag persoonlijk met haar over van gedachten gewisseld). Een ander zwartmaken om er zelf beter op te staan.  Niet mijn ‘cup of tea’.
De andere reactie, eveneens van een business coach, was in alle opzichten exact tegenovergesteld.
Overduidelijk geïnspireerd door ons event, presenteerde hij een programma met gelijkende titel, maar op een ander vakgebied.  Ik besloot met een knipoog deze persoon op de hoogte te stellen van de gelijkenis tussen onze events. Die was er -naar bleek- echter alleen in naam. En terwijl ik mijn reactie typte aan de desbetreffende zakenman (die ik overigens zeer bewonder), moest ik aan mijn eigen speech denken die ik vaak op trainingen en congressen geef , waar ik gevraagd wordt mensen kennis te laten maken met creativiteit: “Kopiëren of delen van het werk van iemand anders gebruiken, wordt vaak gezien als not-done. Dat is jammer, want de kunst afkijken is juist de allerbeste manier om zelf ergens een nieuwe draai aan te geven. Iets nieuws, is nooit helemaal nieuw! Een innovatie is 9 van de 10 keer een nieuwe toepassing of een extra toevoeging aan een bestaand product of bestaande dienst.  Dus stop met denken dat je zelf compleet origineel moet zijn. Stop anderen te benijden omdat hij/zij iets wellicht iets presenteert wat op jouw idee lijkt of een vergelijkbare naam draagt. Laat je vooral beïnvloeden. Ga uit van je eigen kracht. Op inspiratie heeft niemand patent. Focus op ‘jouw eigen draai’ en hoe je die kunt gebruiken om jouw succes of dienst net even anders of beter te maken!”

Gaandeweg mijn e-mail aan B. en met juist die trainingstekst in gedachten, kwam ik erachter dat ik me druk maakte om niets.
Deze man had niets kwaads in de zin. Gaf bovendien zelf toe dat ik hem wellicht onbewust had geïnspireerd.
Ik bedacht me tevens, dat ik ook zelf moet ‘belijden wat ik predik’ oftewel…Ik realiseerde me dat ik blij mag zijn, dat iemand zich door mij heeft laten inspireren. Dat het van kracht en inzicht getuigt om te kijken hoe je elkaar als ondernemers kunt versterken. Iets dat deze meneer en ik hoogstwaarschijnlijk nog wel zullen doen…. Feitelijk was dit ogenschijnlijke kopie een blessing in disguise.  Het attendeerde me weer even op een basisprincipe van creativiteit: goed waarnemen en om je heen kijken, zoals ik dat letterlijk vaak doe bij straatjutten.
Laten we ons niet allemaal leiden door bepaalde trends?  Schrijven we niet allemaal weleens een blog ‘omdat heel Nederland het erover heeft’?  Kijken we niet allemaal op Pinterest, Instagram of Facebook of er nog leuke posts zijn om te linken of van een eigen commentaar te voorzien om onze eigen ideeën daarmee te demonstreren?

Creativiteit draait om inspiratie. Om geloven in eigen vaardigheden. Vanuit bestaande beelden iets nieuws te bedenken of toevoegen, zonder je negatief te laten beïnvloeden door wat anderen wel/ niet vinden.  ‘Jatten’ is daarbij geoorloofd, zolang je iets maar niet klakkeloos kopieert, maar kijkt hoe je hier zelf invulling aan kunt geven. “Koken met ideeën” noem ik het (ook gejat van innovatie-experts overigens…)
Het is door deze twee uiterste reacties, dat mij duidelijk werd, dat mijn aanvankelijke irritatie over een gelijk lijkend product van B. me negatieve energie zou opleveren die ik veel beter ten goede zou kunnen gebruiken.
De eerste reactie van mevrouw V. was eigenlijk veel kwalijker. Die heb ik niet ‘omgedacht’ maar gewoon lekker naast me neergelegd. Als je iets doet waar je zelf in gelooft, laat je je niet beïnvloeden door de gefrustreerde zwartkijkers.
Hoe meer ik erover nadacht, hoe meer ik B. bewonder, omdat hij -met al zijn producten- in staat is om ze zo naar zijn eigen hand te zetten, dat ze net weer even anders zijn, die speciale persoonlijke touch hebben, goed verkopen en mensen ook nog eens motiveren. Een positie waar ik stiekem ook van droom. En een creatieve geest die ik kan waarderen.

Moraal van dit verhaal: creativiteit is ‘denken met een bochtje’, je laten inspireren door wat je om je heen ziet, lef tonen en gewoon ‘doen’!
Dank B. voor de wijze les. We zien elkaar snel.
Dank V. voor het inzicht dat ik er kennelijk genoeg toe doe om een hele column aan te wijden.
Dank aan alle deelnemers die geloven in ‘Focus op Flow’.

Geïnspireerde groet,

Stefanie Couwenberg
www.denkbdl.nl

 

P.S: Aanmelden met vroegboekkorting voor Focus op Flow op 22 november 2018 kan nog maar even…..Laat je inspireren en geef als HR-manager met onze tips een positieve draai aan personeelsmanagement!

 

Geen reactie's

Geef een reactie