5 handige manieren om eenvoudige creatiever te worden en je verbeelding te triggeren

5 handige manieren om eenvoudige creatiever te worden en je verbeelding te triggeren

Kleine kinderen denken van nature veel in veel in beelden.  Ze zijn ook creatief in het vinden van oplossingen. Er is niemand die op een briefje schrijft hoe ze moeten leren lopen. Ze kijken om zich heen. Observeren. Verwonderen zich. Proberen, maken fouten en proberen opnieuw. Net zolang tot het lukt om op eigen benen te staan.
Maar vanaf het moment dat ze naar school gaan, moeten ze zich conformeren aan het onderwijssysteem waar de nadruk ligt op logica en het vergaren van taal-en rekenkennis.
Daarmee verdwijnt onze kinderlijke creativiteit en verbeeldingskracht gedurende ons lerende en werkende leven geleidelijk aan naar de achtergrond.
Het is algemeen bekend dat rond je 40steje creativiteit zich zelfs op een dieptepunt bevindt.
Het is ook niet voor niets dat Creativiteit en Oplossend Vermogen in de top 10 staan van meest gevraagde functie-eisen van deze tijd.  Organisaties hebben steeds vaker een tekort aan creatieve werknemers. Aan innovators. Aan beelddenkers.  Reclamebureaus en externe adviesbureaus bieden soms uitkomst, maar geen enkel idee kan worden uitgevoerd zonder verbeeldingskracht. Verbeelding is  basis van creativiteit. Einstein zei niet voor niets. Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal.
Maar hoe train je dan die o zo belangrijke verbeeldingskracht?

Ik geef je hierbij 5 manieren om je verbeeldingskracht (en daarmee je creativiteit) te stimuleren.

  1. Visualiseer. Maak in plaats van die saaie notulen eens een visueel verslag van een evenement of bijeenkomst. Maak in plaats van dat uitgebreide rapport eens een mindmap. Een ingewikkeld probleem? Maak in plaats van een uitgebreide uitleg of instructie eens een ‘praatplaat’met foto’s en tekeningen. Je merkt gauw genoeg aan je bezoekers of zij letterlijk hetzelfde beeld bij een bepaalde situatie hebben. Een leuke techniek hierbij is storyboarding. (Leg ik je zeker nog eens uit 🙂
  2. Vertel verhalen in plaats van het opsommen van gortdroge feiten. Schets daarbij de kleur, het verleden, de geur, de omgeving, het gevoel, de geluiden en je publiek hangt aan je lippen.
  3. Maak gebruik van metaforen. Associeer. Je kunt iemand vragen wat hij/ zij graag anders zou zien in een veranderproces. Maar wat gebeurt er als je vraagt wat voor dier iemand zou willen zijn? Waarschijnlijk volgt een uitgebreide omschrijving van vacht, lengte, eetpatroon, overlevingswijze etc. Veelzeggend!  Of als je ergens mee vastloopt…Wat zou jouw idool/ superheld doen en hoe kun je die associatie vertalen naar jouw wens of probleem? En zo zijn er nog talloze manieren om metaforen en associatietechnieken te gebruiken. Heel handig.
    Zelf maak ik graag gebruik van associatiekaarten tijdens bijeenkomsten. Ze zijn op verschillende manieren te gebruiken, maar doen bij elk probleem weer een beroep op de verbeelding van de deelnemers. Het werkt altijd.
  4. Train je brein in het herkennen en beoordelen van mooie beelden. En zorg dat je daaraan gewend raakt, zodat je het ‘als vanzelf’ vaker zelf gaat doen.
    Hoe?  Bekijk films. Videoclips. Prentenboeken. Ga naar musea. Teken. Kleur. Maak foto’s. Bekijk foto’s. En mijn persoonlijke favoriet: straatjutten. 
  5. Gebruik eens vaker apps, waarbij je met beelden dient te communiceren en er weinig ruimte is voor uitgebreide tekst.
    Je moet dan echt wel goed nadenken over hoe mensen zich een beeld kunnen vormen bij wat jij wilt vertellen. Instagram bijvoorbeeld.  Twitter werkte voor mij met slechts 40 tekens (vroeger) ook perfect. Laatst hoorde ik iemand zeggen dat ons brein verslaafd is aan social media omdat het een soort  ‘thinkstagram is’.  Geniaal verwoord! Als je iets wilt uitleggen aan je publiek, maar ze kunnen zich er niet voldoende een beeld bij vormen, dan haakt jouw doelgroep helaas vrijwel zeker af.
    Door social media geven we ons leven en onze gedachten, en ook ons bedrijf,  een gezicht.
    Mooie foto’s of passende illustraties vergroten onze ‘likeability’.
    Social media dwingen ons dus om na te denken welke beelden we willen oproepen en welk effect we daarmee beogen. Oefen dus met voor jou relevante apps om meer te communiceren met beelden!

Meer tips en oefeningen? Binnenkort verschijnt het GRATIS EBOOK van Buiten de Lijntjes over beter prestaties en meer werkplezier door creativiteit. Stuur me even een mailtje of een DM en ik zorg dat het boekje asap jouw kant opkomt!

In verwondering,

Stefanie Couwenberg
Durf jij Buiten de Lijntjes te  denken?

Geen reactie's

Geef een reactie