5 dingen die organisaties van het Sinterklaasjournaal kunnen leren

5 dingen die organisaties van het Sinterklaasjournaal kunnen leren

We mogen nog 2 dagen van haar genieten. Dieuwertje Blok. Iedere avond zitten gespannen kindertjes (en hun ouders) om stipt 18.00 uur voor de televisie. Geen Netflix. Maar ‘ouderwetse’ televisie. Te wachten op hèt journaal van de dag. Het Sinterklaasjournaal. Ieder jaar hetzelfde onderwerp. Toch ieder jaar vol verrassingen. Wat kunnen we als ondernemers, managers, werkgevers en opvoeders hiervan leren? 5 dingen:

  1. Het publiek, en dus de klant, hecht aan een vertrouwd gezicht. Geen Sinterklaasjournaal zonder Dieuwertje. Mensen willen contact hebben met iemand waarvan ze het gevoel hebben dat die ze kent. Iemand die weet wat er speelt. Die zegt wat je wilt horen. Iemand die advies geeft en nieuws eerlijk, open en tactisch weet te brengen. Iemand die luistert en vragen stelt, maar ook durft te zeggen wat ‘ie denkt. Dat doet Dieuwertje. Dat kun jij óók voor je klanten, werknemers, studenten etc. doen.
  2. Afspraak is afspraak. Dieuwertje is een vrouw van haar woord. Ze is er iedere dag. Stipt om 18.00 uur en praat niet langer dan nodig. Kort en krachtig. Na acht spannende minuten is het tijd voor de volgende klant, maar spreker en toeschouwer hebben alles gehoord en al het noodzakelijke is gezegd en gevraagd.
  3. Het Sinterklaasjournaal blijft verrassen en innoveren. Ieder jaar hetzelfde onderwerp (lees: product) Maar altijd weer met een andere invulling of toevoeging.
  4. Het programma vaart zijn eigen koers. Ondanks de Pieten-discussie maakt de redactie eigen afwegingen. Wat past bij ons? Hoe ver gaan we om onze doelgroep te bedienen? En hoe leggen we beslissingen uit? Altijd weer wordt hier zorgvuldig over nagedacht en worden op basis van die ‘missie’ keuzes gemaakt. Een ondernemer, manager, opvoeder (vul maar in…) zou dat ook moeten doen. Het is het befaamde WHY dat goeroe Simon Sinek predikt, maar dan in Jip en Janneke-taal. En dat die keuzes gevolgen hebben voor de personele inzet en sommigen ervoor kiezen afscheid te nemen. That’s life. Zo lang je trouw blijft aan je eigen waarden (maar daarbij uiteraard wel met je tijd meegaat) krijg je vanzelf weer nieuwe ‘fans’ die bij je clubje willen horen.
  5. Altijd is er de mogelijkheid voor de kijker om te reageren. Om via social media een spel te spelen, een tekening te maken, een vraag te stellen. Update dus altijd je website. Verras. Speel in op behoeften. Geef je klanten gelegenheid te reageren. Trek mensen naar je website. Deel foto’s en verhalen.

En tenslotte nog een bonustip…Wees creatief! Met taal, met oplossingen met beeldgebruik, met je assortiment. Hoewel het programma bedoeld is voor kinderen zit menig volwassene aan de buis gekluisterd. Dit journaal is een feest der herkenning, doorspekt met humor, woordgrapjes en relevante thema’s die de toeschouwer bezighouden. Zou het niet geweldig zijn, als jouw klanten staan te popelen van ongeduld wanneer ze weten dat je in de buurt bent, om te horen wat je dit keer voor variatie op een product of dienst bedacht hebt? Kortom: ken je doelgroep en geef je klanten waar ze behoefte aan hebben, óók als ze dat niet verwachten. Ook handig om in gedachten te houden bij het maken van surprises.

Over surprises gesproken…Ik kom graag vrijblijvend met een kleine verrassing bij jou/je bedrijf op de koffie.
Mocht je dus nog ultra-last-minute naar mogelijkheden voor je opleidingsbudget 2018 zoeken, laat het me weten. Ook voor 2019 denk ik graag met je mee. Dus kijk snel op denkbdl.nl.  Hoezee!

Schiedamse Sinterklaasgroet,
Stefanie Couwenberg

BDL Communicatie & Training
www.denkbdl.nl

 

 

 

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie